Isnin, 30 Jun 2014

its Holiday!!~~day 4

Hai ...ok ni last entry pasal vietnam......xsabar nak habeskan..nak biarkan memori tu terpahat disini..xpayah nak bawak dalam hp atau pikiran..eh..kenapa pulak..hihi 
kenala baca sampai habes..

sarapan pagi tu hari ke4...ok nasi lemak Hajah basiroh..okla rase die...total makan pagi ni ialah rm 40...haaa xcaya sudah

beg yang bercambah secara tiba2.....hehe tipula kalau korang pergi vietnam tak bertambah berat beg

waaaaa ...jumpe mase check out hotel sementara nak p airport,,,kalau ade lagi free berat lugage dah lame sambor...sedey..tula kesilapan kedua kami...check in untuk balik mase kat malaysia siap2..kalo tak boleh tambah berat lugage..20kg sorang tak cukuuup...

sape nak pergi vietnam nak kirim ni boleh...sobsob...jatuh cinta dengan lukisan art ni..berat dah penoh..nak hand lugage xleh..peraturan air asia sini ketat...hasil pembacaan blog-blog orang lain

oleh kerana beg dah cukup2 makan je ..hanya dibenarkan tambah berat badan..so lunch terakhir di ho chi minh city...

ruginye tak jumpe restoran ni dari memula...air die besar dan sedap...kan entry lame aku ade mention air kat sini sikit sangat setakat mengelakkan cekik je...tapi yang ni superb...suggested...!!

makanan dorang pon sedap!! rupenye restoran ni ada plak jalan2 cari makan..so sangat di suggestkan
.memang bestla...

sementara tunggu teksi...banyak je kat luar hotel tapi saje nak lepak dulu...

waaa...punch card dorang pakai tumb screen taw...xleh kawan2 tolong punch kan...kalo nak mintak tolong gak sila potong jari  bagi kat kawan..haha ade berani??

ok last picture  menggambarkan segalanya...penat happy..tertekan duit habes..hahaha.
airport dorang cantik baru bersih..jauh berbeza dari bandung..
lagipun ni airport negara kan..
tips...better pergi awal la airport..beratur memang panjang gile..
dengan tak tahu kesah yang bakal tercoret dalam diari masing2 lagi..
orang2 kat airport kat kaunter je senyum sikit..
kat kastam pergh masam sungguh...memangla dorang perlu tegas.
tapi rasanya kalau di negara kita pegawai2 terlatih tidak seperti itu...
aku ade kejadian gak kat airport vietnam ni sebenarnya...

keadaan kelam kabut aku perhati dari kaunter lagi.
bile ade bunyi alarm..berlari2 kejar passenger tu yang dah pon berjalan jauh ke kawasan boarding pass..
dah macam dalam movie...
xpe tengok jela kan..manela tahu kot2 memang ade bom ke atau barang terlarang yang orang tu bawak.
bila kaunter dibuka untuk check passport...
aku dah rase xsedap hati..beratur punye panjang...
aku tak kisah sangat..prosedur ni biasa di mana-mana negara pun ..
asalkan jangan dah nak tutup gate baru nak beratur..
tu cari pasal namanya
setel bab passport.. kalini untuk screening...
sebelum masuk ke kawasan boarding pass.. 

dahla ade 2 je tempat screening yang aku rase waktu tu ade 400 orang kot beratur
yang maha pelik bile aku tengok aunty dari china lalu depan aku..xde org pon tengok screen....
dorang sibuk berborak..sibuk buat ape ntah...pastu bile aunty dah lalu mestila giliran aku...
bile aku lalu pon dorang macam tula..ntah ape la buat..bukanke benda tu penting..
aunty depan aku ni dah tua so amik mase nak pakai kasut 
nak ambik barang yang die scan. 

aku scan handbeg je..pas lalu screening body tu terus aku amik beg dan jalan...
partner aku dah siap dari tadi lagi...so kitorang jalan...
ade dalam 300 meter...dah jauh gile..dari juh belakang dengar tapak kaki berlari sambil bising2...
aku menoleh... dan ketepi memberi laluan..ingatkan membantu situasi..
hehe rupenye aku yang kene kejor...
terus handbeg ku dirampas tanpa ade sebarang arahan atau reason...
minah tu berlari kembali ke scanner dorang..so aku larikla ikut minah tu
 passport duit gambo boyfriend seme dalam tu woiii...
dah macam filem bollywood dah...kot ye pun..kalau die mintak aku lalu balik scanner elok2
 aku akan pergi ni main grab je...rase nak mencarut pon ade...sabar2 negara orang ni...

waktu ni ade 3 pegawai kat situ termasuk minah tu
 die masukkan handbag aku melalui scanner  tu balik..2,3 kali..
 aku dok kat screen tengok dengan die..dah macam pekerja kastam pulak aku waktu tu...
dari ngko dok lalu kan beg aku banyak kali buat stuck je ramai lagi beratur kat belakang tu...
apa kata engko tonggengkan kuarkan isi perut beg aku tu...senang...

muke xpuas hati lagi minah tu...pastu die suruh aku lalu kat scanner body tu sekali lagi..
tapi bukan nak cakap kuat dan pandang kat mata aku..
cakap acuh xacuh..aku faham signal die je..
tu pun agak2 je.. dah termangu2 jadiknye.

bile aku nak lalu je yang pegawai kedua halang letak tangan kat leher aku...
woi woi..ape kejadahnye ini semua.....ape lagi terus aku tempik.
so what should i do!!
senyap.....
aku amik handbeg aku..aku blah....
kawan2 aku pon muke memang tunjuk dorang marah gile..
senyap....terase airport tu senyap...
senyap sampai kitorang dah selamat sampai kat lcct..

rase bahgia dapat jumpe orang  malaysia yang senyum...
aku tahu mungkin kekurangan berkomunikasi dalam bahasa inggeris
 buat mereka tak yakin untuk beriteraksi tetapi benda tu kena baiki
 sekurang2nya letak orang yang berkelayakan di tempat yang melibatkan dengan orang pelbagai negara.
hurm bersyukurla kita ni duduk di malaysia 
yang mane pemdidikan amat diutamakan.. 

itu suka suki pengalaman di negara orang...
mungkin kalo korang baca akan kate aku ni jahat..fussy sangat..poyo yang amat
hoho orang baik xakan nagku baik taw..hiihi..
tapi aku hanya aku..xmampu berselindung di blog ni

 satu yang aku nak tekankan..
setiap kali aku berjaln keluar negara aku rase terngiang2 di cuping telinga ni.
.hujan batu di negara sendiri,hujan emas di negara orang
 baik lagi hujan batu..sakit2 pon aku tahu ade ubat.
ade  tempat yang selamat..
ade ilmu yang sesuai untuk menampakkan batu bukan sekadar batu..
batu itu hebat!!
berapa banyak kali batu daaa.... 
so luaskan pandangan..panjangkan langkah..
lihat keindahan ciptaan Tuhan
Bersyukur..Alhamdulillah

TERIMA KASIH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Bee Honey Stories | Template Designed By Blog Bingkisan Hati